Jak napisać biznes plan?

Wprowadzenie do biznes planu oraz profil firmy

E - biznes plan możemy podzielić na kilka podstawowych zagadnień, które po kolei postaramy się przedstawić Ci w sposób maksymalnie przystępny.
A więc zaczynamy!

Pierwsza rzeczą, którą powinieneś umieścić w swoim biznes planie, jest spis treści. Możesz oczywiście spis treści biznes planu dodać na końcu, po napisaniu biznesplanu, ale nie zapomnij o nim.
Taki spis treści jak w wielu dokumentach, a także zwykłych książkach. Jest to bardzo istotne, ponieważ pokazuje, co jest zawarte w naszym dokumencie i co gdzie można odnaleźć.
Mamy już spis treści, możemy zatem przejść do rozwinięcia tej treści. Zaczynamy od:

Wstępu / wprowadzenia

Nie powinien być długi. W sumie około 1 strony. Wstęp jest potrzebny, ponieważ dobrze skonstruowany pozwala czytającemu od razu zdobyć informacje o tym, co to za firma i co to za ludzie (dowiedz się, jak zaplanować biznes). Pojęć, które bardziej szczegółowo będą rozwinięte w dalszej części.
Musisz krótko przedstawić:

I tyle na początek.
Dopiero w drugiej części tej sekcji biznesplanu zaprezentujemy rozbudowany moduł naszej e-firmy. Ten drugi punkt to:

Profil e-firmy

Mamy w tym momencie inwestora, który został już zachęcony naszym ciekawym wprowadzeniem. Teraz trzeba mu opowiedzieć szerzej o profilu działalności firmy w kilku aspektach.
Możemy w tej części ebiznesplanu wyróżnić 3 zagadnienia:

Rozbudowany opis przedsiębiorstwa

Najważniejsze daty, stan prawny, finansowy i organizacyjny, a także kwalifikacje kadry i zasoby.
W kwestii pierwszej musimy rozwinąć to, co zasygnalizowaliśmy we wprowadzeniu.
Na pierwszym miejscu jest nazwa firmy. Potem jej rok założenia i ewentualnie inne ważne daty - jeżeli takowe w historii firmy istnieją.
Następnie podajemy stan prawny i finansowy firmy, czyli np. że jest to spółka cywilna z kapitałem zakładowym 180 tys. PLN. I tutaj STOP! Skończyliśmy recytowanie danych typowo urzędowych. Teraz musimy przedstawić najistotniejszą część opisu przedsiebiorstwa w oczach naszego pożyczkodawcy: stan organizacyjny, kwalifikacje kadry pracowniczej, czyli - jacy ludzie u nas pracują.

Dla banku jest to bardzo ważna informacja, jakim osobom powierza swoje pieniądze. Dlatego napisz kilka słów o swojej dotychczasowej karierze zawodowej, a jeśli masz wspólników - wymień również ich osiągnięcia.

Charakterystyka świadczonych e-usług

Drugą bardzo ważną kwestią jest charakterystyka świadczonych usług (lub e-usług). Teraz musisz przedstawić wszystko, co robicie, bardziej szczegółowo niż we wprowadzeniu.
Jest tutaj potrzeba wyjaśnienia:

Misja przedsiębiorstwa

Misja przedsiębiorstwa to wbrew pozorom bardzo istotny temat, który powinien być uwzględniony w dobrym ebiznesplanie. To w pewnym sensie wizja e-firmy na długie lata działalności.
A konkretnie?
Chcemy poprzez swoją działalność przyczynić się do szeroko pojętego rozwoju Internetu. Wyrobić w ludziach przekonanie, iż reklama poprzez witrynę internetową jest bardzo efektywna i w perspektywie długoterminowej prawdopodobnie jedna z najtańszych. Czyli krótko i na temat. Oczywiście to tylko przykład, wcale nie rewelacyjny. Dopracuj swoją misję.

A teraz przyszedł czas na zadania do wykonania dla Ciebie:

  1. Znajdź w Sieci minimum 5 e-firm o podobnym profilu działalności do Twojego i dodaj je do ULUBIONYCH.
  2. Wymyśl tagline, hasło, które by najlepiej pasowało dla misji Twojej firmy.

Darmowy Kurs Biznesplanowania - wprowadzenie i profil firmy czy e-firmy to wstępne informacje, które umieścisz w biznes planie. Dalsze informacje pokażą Ci, jakie dalsze kroki zawiera dobry biznes plan.

Zapisz się na Darmowy Kurs Biznesplanowania